Noutăţi legislative legate de înregistrarea în scopuri de TVA – formularul 098


TVACu toţii ne-am dori o Românie schimbată la faţă! Schimbarea la faţă a României (o idee de-a lui Cioran) s-ar traduce, zicem noi, şi prin reformarea sistemului fiscal. Deocamdată avem o legislaţie fiscală stufoasă, supraponderală, complicată, lipsită de vino-ncoace. Dar fiscalitatea n-a fost zămislită pentru a-i fi admirată estetica (inexistentă, oricum). Ci pentru a o cunoaşte şi respecta, evitând sancţiunile şi prejudiciile!

În „Monitorul Oficial” 579/2015 a fost publicat Ordinul nr. 1965/2015 privind modificarea şi completarea Ordinului (preşedintelui ANAF) nr. 7/2010 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de înregistrare în scopuri de TVA.

Conform ultimelor ştiri juridice, reglementarea completează Ordinul ANAF 7/2010, aprobând noul model şi conţinut al Cererii de înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal (formularul 098). Totodată sunt aprobate şi instrucţiunile de completare a formularului 098.

 

Cine trebuie să ţină seama de noile ştiri juridice?

Art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se referă la înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA şi spune că persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în România şi desfăşoară sau ar vrea să desfăşoare o activitate economică ce implică operaţiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere şi/sau operaţiuni rezultate din activităţi economice pentru care locul livrării sau prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operaţiuni ar fi fost realizate în România conform art. 145 alin. (2) lit. b şi d, trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, astfel:

– înainte de realizarea unor astfel de operaţiuni, dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depăşeşte plafonul de scutire de 65.000 euro – echivalent în lei (prevăzut la alin. 1, art. 152) cu privire la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici sau dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire de 65.000 euro – echivalent în lei (conform alin. 1, art. 152), dar alege aplicarea regimului normal de taxă;

– dacă, pe parcursul unui an calendaristic, atinge sau depăşeşte plafonul de scutire de 65.000 euro – echivalent în lei, în termen de 10 zile de la sfârşitul lunii în care a atins sau a depăşit acest plafon;

– dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic e inferioară plafonului de scutire de 65.000 euro – echivalent în lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă;

– dacă efectuează operaţiuni scutite de taxă, precum arendarea, închirierea şi leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil sau livrarea de construcţii şi a terenurilor pe care sunt construite şi optează pentru taxarea acestora.

Trebuie specificat că art. 145, alin. (2) lit. b şi d, invocat adineauri, se referă la faptul că orice persoană impozabilă poate să deducă taxa aferentă achiziţiilor, dacă ele sunt hărăzite utilizării pentru operaţiunile izvorâte din activităţi economice la care locul livrării sau prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operaţiuni ar fi fost realizate în România sau pentru anumite operaţiuni scutite de taxă (precum acordarea şi negocierea de credite; tranzacţiile privind conturile de depozit; cele privind valuta, bancnotele şi monedele utilizate ca mijloc de plată ori operaţiunile de asigurare), atunci când cumpărătorul ori clientul e stabilit în afara Comunităţii sau dacă aceste operaţiuni sunt în legătură directă cu bunuri ce vor fi exportate într-un stat extracomunitar, precum şi-n cazul operaţiunilor efectuate de către mijlocitori ce acţionează în numele şi-n contul altuia, dacă aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni.

 

Ce trebuie ştiut la completarea formularului 098?

Din recentele ştiri din contabilitate reiese că solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal (formularul 098), va fi completată şi depusă de către operatorii înfiinţaţi în baza Legii societăţilor, care sunt supuşi înmatriculării la registrul comerţului şi solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform Codului fiscal.

Cererea poate fi depusă fie de către un solicitant, ca reprezentant legal al societăţii pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, fie de către un asociat al acesteia, fie de către o altă persoană împuternicită, la registratura organului fiscal competent (cel în a cărui rază teritorială se află sediul social) ori la poştă, prin scrisoare recomandată.

Cererea va fi întocmită în 2 exemplare, înscriindu-se corect, inteligibil datele solicitate. Un exemplar îi revine contribuabilului, celălalt organului fiscal. Rubrica “T.V.A.” din formularul 098  se completează de către operatorii economici care solicită înregistrarea.

Va fi estimată cifra de afaceri preconizată a fi obţinută pentru perioada ce a mai rămas până la sfârşitul anului calendaristic din operaţiuni taxabile şi/sau scutite de TVA cu drept de deducere, din operaţiuni rezultate din activităţi economice pentru care locul livrării sau prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operaţiuni ar fi fost realizate în România, conform art. 145 alin. (2) lit. b şi d din Codul fiscal, din operaţiuni scutite cu drept de deducere şi scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. a, b, e şi f – Codul fiscal (acordarea şi negocierea de credite, asigurarea, arendarea, închirierea şi leasingul de bunuri imobile, livrarea construcţiilor şi a terenurilor pe care sunt clădite etc.), dacă acestea nu sunt accesorii activităţii principale (cu excepţia unor livrări de active fixe corporale sau necorporale efectuate de persoana impozabilă sau a unor livrări intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite potrivit legislaţiei fiscale).

 

De-ale fiscalităţii…

Ultimii 5-6 ani au fost marcaţi de tendinţa reducerii numărului de contribuabili şi de cea a introducerii unor noi taxe şi impozite. Pe măsură ce legislaţia fiscală se complică, sporeşte efortul şi timpul necesar contribuabililor pentru a o aplica. Proiectele legislative de reducere a fiscalităţii întâmpină rezistenţă iar tabăra adversarilor relaxării fiscale este destul de puternică.

În condiţii de fiscalitate agresivă, orice scutire de biruri, orice compensare sau rambursare a vreunei sume plătite organului fiscal în plus poate părea “mană cerească” pentru contribuabilul persoană fizică sau juridică.

Dar să recunoaştem că minunea minunilor ar fi ca birurile, contribuţiile şi taxele să devină imperceptibile pentru buzunar… dar serviciile publice să devină mai bune ca oricând!