Interconectarea registrelor comerţului din statele UE înlesneşte accesul la informaţii!


interconnectionÎn viaţa multor operatori economici de succes vine o vreme când se pune problema extinderii activităţii dincolo de hotarele ţării. Activităţile economice efectuate în străinătate sau în spaţiul comunitar determină, uneori, fuziuni ori divizări. În acest context, există entităţi economice, instituţii şi persoane cărora le este necesară cunoaşterea precisă a activităţilor operatorilor economici în spaţiul UE. 

Pentru asigurarea unei disponibilităţi sporite a informaţiilor referitoare la activitatea operatorilor economici în context transfrontalier a fost emisă Directiva 2012/17/UE, prin care s-a facilitat interconectarea registrelor comerţului din statele UE, schimbul de informaţii între registrele comerţului şi furnizarea gratuită a unor informaţii. Această directivă a fost transpusă în legislaţia românească!

În “Monitorul oficial” nr. 519/2015 a fost publicată Legea nr. 152/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul înregistrării în registrul comerţului. După cum se ştie, înainte de începerea activităţii economice, au obligaţia să ceară înmatricularea sau înregistrarea în registrul comerţului următoarele persoane fizice sau juridice: PFA-urile, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, companiile naţionale, regiile autonome, grupurile de interes economic, organizaţiile cooperatiste, societăţile europene, grupurile europene de interes economic cu sediul principal în România, precum şi alte persoane fizice şi juridice.

Potrivit noilor ştiri juridice, Registrul central al comerţului, ţinut de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi registrele comerţului ţinute de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale vor fi integrate în sistemul de interconectare a registrelor comerţului din statele membre ale UE.

 

Noutăţi legislative privind interconectarea registrelor comerţului

Complexul sistem de interconectare a registrelor comerţului va fi alcătuit din registrele comerţului din statele membre UE şi platforma centrală europeană. La nivel european, punctul de acces electronic la sistemul de interconectare va fi portalul e-Justitie iar la nivel naţional, punctul de acces de interconectare a registrelor comerţului are să fie Registrul central al comerţului (ţinut de către ONRC). Documentele şi informaţiile referitoare la profesioniştii înregistraţi în registrul comerţului vor fi puse la dispoziţia publicului prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului.

Informaţiile înregistrate în registrul comerţului ce vor fi disponibile în mod gratuit, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sau pe portalul de servicii online al acestuia, sunt numele şi forma juridică a persoanei înregistrate în registrul comerţului, sediul social sau profesional al persoanei înregistrate în registrul comerţului şi statul membru în care a fost înmatriculată, numărul de ordine din registrul comerţului al persoanei înmatriculate ori înregistrate, identificatorul unic la nivel european (“EUID”) şi codul unic de înregistrare fiscală, precum şi starea firmei.

 

Interconectare pentru o mai bună informare… reciprocă

În cazul fuziunii transfrontaliere şi al sucursalelor înfiinţate de societăţi cu sediul în statele UE, Oficiul Registrului Comerţului va efectua, gratuit, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, un schimb de documente şi informaţii cu registrele comerţului din statele membre.

Interoperabilitatea Registrului central al comerţului şi a registrelor comerţului teritoriale cu sistemul de interconectare a registrelor comerţului va fi asigurată de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, informaţiile şi documentele fiind disponibile în “format standard de mesaj” şi accesibile prin mijloace electronice, ţinându-se seama de standardele de securitate pentru transferul datelor.

La nivel naţional, registrul comerţului este public iar Oficiul registrului comerţului e obligat să elibereze, pe cheltuiala solicitantului, copii certificate de pe înregistrările efectuate în registru şi de pe actele prezentate, precum şi informaţii despre datele înregistrate în registrul comerţului şi certificate constatatoare din care să rezulte că un anumit act sau fapt este înregistrat ori ba.

Aceste acte pot fi cerute şi eliberate şi prin corespondenţă. Documentele se eliberează, la cerere, şi în formă electronică, cu transmitere online, având încorporată, ataşată sau logic asociată o semnătură electronică extinsă. Tarifele percepute pentru eliberarea de copii sau furnizarea de informaţii nu vor depăşi costurile administrative implicate de eliberarea acestora.

Aşa cum reiese din ultimele ştiri juridice, copiile în format electronic ale documentelor şi informaţiile solicitate vor fi puse la dispoziţia publicului şi prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului. Bineînţeles, tot pe spezele solicitantului!

Şi în această situaţie, nivelul de tarifare perceput pentru furnizarea de copii sau informaţii din registrul comerţului prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului nu va fi mai mare decât costurile administrative asociate.

În vederea identificării lor mai uşoare, inclusiv în comunicarea dintre registrele comerţului din statele membre prin sistemul de interconectare, persoanele fizice şi juridice înregistrate în registrul comerţului or să posede şi un identificator unic la nivel european – “EUID”.

Identificatorul unic la nivel european curprinde: elementul de identificare al României, elementul de identificare al registrului naţional, numărul persoanei din registrul respectiv şi, dacă se impune, şi alte elemente necesare eliminării greşelilor de identificare.

 

Sucursalele din străinătate trebuie înregistrate şi acasă!

Aşa cum este cunoscut, un operator economic care înfiinţează sucursale trebuie să ceară înregistrarea acestora la oficiul registrului comerţului de la sediul fiecărei sucursale. Din noutăţile legislative aduse de către recentul act normativ, rezultă că persoanele juridice române ce deschid sucursale în străinătate vor avea obligaţia menţionării acestora la oficiul registrului comerţului din România, după înregistrarea lor în respectivele state.

La fel ca şi până acum, persoanele juridice cu sediul principal în străinătate care deschid sucursale în România trebuie să ceară înregistrarea acestora la oficiul registrului comerţului de la sediul fiecărei sucursale.

Oficiul registrului comerţului capătă, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, date privind deschiderea şi încetarea oricărei proceduri de dizolvare, lichidare sau de insolvenţă a persoanei juridice dintr-un stat membru al Uniunii Europene, precum şi privind radierea acesteia din registru, în vederea înregistrării acestora, gratuit, în registrul comerţului în care sunt înregistrate la sucursalele deschise de aceasta.

La rândul său, Oficiul registrului comerţului transmite, tot gratuit, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comerţului, informaţiile şi documentele de acest gen, referitoare la persoanele juridice înregistrate în România şi care au înfiinţate sucursale în alte state membre UE.

Se anticipă că interconectarea registrelor comerţului va atrage reducerea sarcinilor administrative, că va oferi un acces mai uşor la informaţii şi, prin acestea, va fi în măsură să atragă creşterea competitivităţii operatorilor economici şi stimularea dezvoltării economice. Cine posedă informaţia (exactă), stăpâneşte situaţia. Şi are mai multe şanse de succes în afaceri!