Proiect: firmele, obligate să utilizeze case de marcat electronice fiscale


casa de marcat electronicaÎn topul țărilor europene, România a rămas singura care mai folosește case de marcat cu rolă de hârtie. Legiuitorul a considerat că este timpul să ne aliniem și noi țărilor europene care utilizează case de marcat cu jurnal electronic. Scopul acestei măsuri are la bază dorința de a combate evaziunea fiscală, de a identifica și impune veniturile nedeclarate, de a putea monitoriza activitatea comercianților care livrează bunuri cu amănuntul și prestări de servicii.

În acest scop, fost lansat în dezbatere publică un proiect pentru modificarea și completarea OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale republicată în Monitorul Oficial 75 din 21 ianuarie 2005. Dacă reglementarea va fi aprobată de cele două Camere ale Parlamentului, va putea fi promulgată de Președintele României, urmând să își producă efectele.

Cine va avea obligația de a utiliza case de marcat electronice fiscale?

Toți operatorii economici care încasează contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, a prestărilor de servicii efectuate către populație integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit, vor avea obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a stabilit că aceștia au obligația de a emite bonuri fiscale cu aceste aparate electronice și să le dea clienților, iar dacă aceștia solicită, au obligația de a elibera și factură.

Pentru a lăsa timpul necesar tuturor comercianților să achiziționeze și să pună în funcțiune aceste aparate electronice fiscale, s-a decis ca obligativitatea aplicării acestui sistem să se facă treptat, pentru a nu crea disfuncționalități în activitatea operatorilor economici.

Astfel, s-a decis că de la 1 octombrie 2015 nu se vor mai comercializa case de marcat cu rolă de hârtie. Marii contribuabili vor avea obligația de a utiliza aceste case de marcat electronice fiscale din 1 ianuarie 2016, contribuabilii mijlocii din 1 aprilie 2016 și cei mici din 1 august 2016.

Cine nu are obligația de a achiziționa și utiliza aceste case de marcat electronice?

Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit că există anumite categorii de persoane care nu vor avea această obligație, astfel încât nu vor fi afectați de noile schimbări legislative. Astfel, vor fi exceptați:

– distribuitorii specializați care vând ziare și reviste;

– producătorii agricoli individuali autorizați, care desfășoară comerț ocazional cu produse agricole din producția proprie în piețe, târguri;

– cei care desfășoară activități independente și acest lucru nu presupune crearea unei societăți comerciale (de exemplu, avocații);

– persoanele care desfășoară serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului sau lucrări de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;

– cei care vând obiecte de cult și servicii religioase prestate în instituțiile de cult.

De unde se achiziționează casele de marcat electronice?

Casele de marcat electronice fiscale vor fi livrate prin distribuitori autorizați, care vor avea obligația de a asigura service-ul direct sau prin intermediari acreditați. Ele sunt sigilate de către persoane autorizate din Ministerul Finanțelor Publice. Aceste aparate dețin o memorie fiscală, care permite stocarea datelor fără a putea fi modificate sau șterse pe o durată de 10 ani. La nivelul ANAF se va întocmi în formă electronică un registru național de evidență a aparatelor de marcat electronice instalate în județe și în București.

Obligația operatorilor economici de a utiliza aceste aparate ia naștere de la data începerii activității comerciale desfășurate în fiecare locație. Dacă apar avarii la aceste aparate, până la repunerea lor în funcțiune, operatorii economici vor trebui să înregistreze într-un registru special toate operațiunile efectuate și să emită chitanțe și facturi, la cererea clientului.

Cu titlu de știri juridice, s-a decis că acest registru special și raportul fiscal de închidere zilnică sunt documente care vor fi avute în vedere de către organele fiscale, cu ocazia verificării ce stă la baza determinării impozitelor și taxelor datorate la bugetul de stat. Acest registru se va arhiva și păstra 10 ani, iar raportul fiscal de închidere zilnică, 5 ani.

 Noutăți privind bonul fiscal

 În scopul punerii în acord a prevederilor pentru deducerea TVA care poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, legiuitorul a decis ca bonul fiscal va avea ca element obligatoriu codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.

Care sunt sancțiunile pentru nerespectarea acestor prevederi legale?

 Pentru a avea certitudinea că prevederile legale vor fi respectate întocmai, legiuitorul a stabilit sancțiuni aspre pentru cei la care se referă versurile: „pricepuții fac de zor,/În întreaga săptămână/Și afaceri pe „picior”/ Și vânzare „pe sub mână.” (Gheorghe Izbășoiu).

Astfel, operatorii aparatului de marcat electronic fiscal, persoane fizice, care nu înmânează bonul fiscal și/sau nu eliberează factura la solicitarea clientului, vor primi o amendă de la  800 la 1.500 lei.

Operatorii economici care nu se vor dota cu aparate de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, vor primi amenzi usturătoare de la 10.000-15.000 lei. Aceeași amendă li se va aplica operatorilor economici care nu vor emite bonul fiscal pentru bunurile livrate sau îl vor emite cu o valoare inferioară celei reale sau  nu vor întocmi documentele justificative pentru sumele de bani introduse/extrase în/din sertarul casei de marcat, altele decât cele provenite din încasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate.

Fapta persoanei constând în producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicații informatice ce permit substituirea celor stabilite prin configurația din avizul tehnic favorabil și conduc la modificarea, ștergerea sau neînregistrarea veniturilor care stau la baza determinării taxelor și impozitelor datorate la bugetul de stat, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani. Rețineți că veniturile obținute ca urmare a producerii, comercializării sau utilizării aplicațiilor informatice, veniturile neînregistrate sau a căror înregistrare a fost ștearsă, se confiscă și se fac venit la bugetul de stat.

Tot infracțiune este și fapta persoanei care rupe/înlătură sigiliul aparatului electronic, ca urmare a intervenției neautorizate asupra acestuia, faptă ce se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă.

Întreaga activitate a operatorului economic se va suspenda pe o perioadă de la o lună la 3  luni la punctul de lucru, dacă nu emite bonuri fiscale, emite bonuri cu valoare inferioară, nu folosește aparate de marcat electronice sau nu întocmește documente justificative pentru sumele din sertarul casei de marcat.

Stoparea evaziunii fiscale

Scopul principal al acestui proiect de lege este combaterea evaziunii fiscale și sper că după adoptarea acestor măsuri să nu mai întâlnim situații precum cea din epigrama lui Eugen Sfichi: „Cultivi afaceri mici, oculte,/De la tejghea ne dai în dar,/Un zâmbet cald și vorbe multe/Adăugate la… cântar.”