Retragi bani de la bancomat? Normal e să fii informat, să fie comisionul afişat!


atmComisioane şi iar comisoane! La deschiderea contului aferent cardului, de administrare, de interogare sold, comisioane de retragere numerar… Alături de impozite, credite, facturi şi celelalte costuri ale vieţii, comisioanele bancare ne lasă cu buzunarele tot mai goale.

Dar faţă de alte costuri, plata comisioanelor la momentul utilizării unui terminal ATM are şi-o latură cam perfidă: achităm serviciul dar nu vedem cât plătim. Pentru că-n clipa operaţiunii banca nu se osteneşte să ne informeze. Între milioanele de salariaţi sau pensionari ce-şi primesc banii pe card, sigur sunt câţiva care habar n-au că până şi o banală verificare a soldului costă… cât nu face!

În ultimii ani, consumatorii de servicii bancare din România au trimis o puzderie de sesizări către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin care atrăgeau atenţia asupra unor tratamente lipsite de transparenţă aplicabile utilizatorilor bancomatelor.

Aşa s-a ajuns la concluzia că se impune o reglementare în această direcţie. În numeroase alte ţări este firesc să poţi vedea, la desfăşurarea operaţiunii de retragere, şi cuantumul comisionului pe care-l vei achita.

La noi… plăteşti orbeşte. De parcă ne-ar da banii afară din case!

 

Ştiri îmbucurătoare

Statul român are îndatorirea de a-şi proteja cetăţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse şi servicii, a informării lor complete despre însuşirile esenţiale ale acestora, a ocrotirii şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte şi a participării acestora la luarea deciziilor ce-i interesează, în calitate de consumatori.

Pe pagina web a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului poate fi consultat, acum, un proiect de Ordin privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată ce desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor, care, sperăm, va vedea curând lumina tiparului, în “Monitorul Oficial”. Poţi contribui şi tu, prin sugestii, la îmbunătăţirea conţinutului viitorului act legislativ. Probabil şi bancherii îşi vor spune părerea… împotriva proiectului!

Destul au plătit românii comisioane, pe neştiute, la fiecare retragere de bani de la bancomat. Cât s-a plătit, de-a lungul anilor? Greu de socotit! Prin cele peste 10000 de ATM-uri din România se vehiculează anual zeci de miliarde de euro. Iar comisioanele sunt umflate! Deci câştigurile băncilor nu-s neînsemnate. Prin fiecare banală utilizare a bancomatului pentru a-ţi retrage banii tăi munciţi din greu, banca se alege cu “venituri pasive”.

Dacă suma retrasă este, acolo, un sfert de salariu minim, şi-n loc s-o cheltui, depui banii la aceeaşi bancă pentru ca după 6 luni să-ţi încasezi dobânda, ai putea constata că ai de-a face cu un cămătar cu acte-n regulă, nespus de lacom la taxarea serviciilor oferite şi extrem de cărpănos când vine vorba să-ţi ofere răsplata legală. Ţi se ia comision dolofan, ţi se dă o dobândă… anemică. Ca să nu mai zicem cât de îngăduitoare sunt băncile cu datornicii!

După ce Ordinul privind buna informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii care desfaşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor va fi emis şi va intra în vigoare, băncile vor fi obligate, la fiecare operaţiune realizată prin bancomat, să ne aducă la cunoştinţă, pe loc, existenţa oricărui comision sau taxă.

Comisioanele nu vor dispărea, dar măcar vom deveni conştienţi de existenţa şi valoarea lor. Una-i să fii mereu într-o postură similară celui care, având vederea slabă, oferă punga cu bani vânzătorului de legume din aprozar să-şi ia partea şi alta-i să ştii, întotdeauna, ce ţi se opreşte cu titlul de comision.

După ce actul va intra în vigoare, unii salariaţi vor avea suprize mari de tot, aflând că, în condiţiile în care folosesc mereu bancomatul pentru a retrage sume mititele din cont, comisioanele cumulate anual depăşesc suma necesară cumpărării hranei pentru o săptămână. Dar şi bancherii trebuie să mănânce, nu?

Guvernul ne taxează, primăria ne taxează, băncile la fel… Garantat, or să apară taxe şi pentru consumul de aer! Să ne mai întrebăm de ce mulţi dintre noi au minusuri uriaşe în contabilitate?!

Măcar acum vom şti, cum e şi normal, cât ne constă să interogăm soldul şi cât ne costă să ne primim simbria prin bancomat. Dacă tot nu scăpăm de comisioanele care s-au înmulţit precum ciupercile după ploaie ulterior momentului 2008-2009, când s-a prăbuşit creditarea, măcar să plătim în cunoştinţă de cauză!

Şi să ne putem proteja de lacomele comisioane, plătind comercianţilor cu ajutorul cardului, direct. Sau, ca să evităm taxarea repetată, să ne încasăm banii de la bancomat printr-o unică retragere ori prin 2-3 retrageri, pentru cine are un venit consistent. Fiindcă mai există şi plafonul maxim impus de bănci pentru o singură retragere. Alt tertip!

 

Nu scapi netaxat, dar măcar eşti informat!

Dacă printre ştirile juridice ale următoarelor luni va figura şi această nouă reglementare gândită la ANPC, ar urma ca pe monitorul oricărui bancomat din România să figureze, în ordinea operaţiunilor realizate de consumator, toate datele referitoare la costurile tranzacţiilor.

Aşadar, utilizatorul descurajat (sau de-a dreptul speriat!) de valoarea comisionului va avea ocazia de-a abandona operaţiunea, indiferent că ea presupune transfer din cont, eliberare de numerar, achitare de facturi sau alte servicii.

În acest scop, informaţiile privind costurile tranzacţiei vor fi afişate în mod vizibil şi uşor de citit pe eran. Nu cu litere minuscule, vizibile doar la microscop, cum apar clauzele abuzive în contractele de creditare. Înălţimea caracterelor utilizate pentru afişarea valorii comisioanelor nu va fi mai mică decât a celorlalte caractere folosite!

Pentru fiece operaţiune, va fi afişată suma exactă pe care trebuie s-o achite utilizatorul. Prin noul proiect a fost eliminat din start şi subterfugiul exprimării în procente a valorii comisionului, idee care ar fi putut încolţi în mintea vreunui factor decizional de pe la vreo bancă. Va fi afişată suma exactă, să ştie cetăţeanul cât plăteşte şi pentru ce!

La blocarea sau reţinerea cardului în bancomat, instituţiile de credit vor avea îndatorirea de-a aduce la cunoştinţa clienţilor termenul în care pot fi repuşi în posesia cardului repectiv şi numărul de telefon pe care trebuie să-l apeleze, printr-un mesaj apărut pe ecranul ATM-ului.

Ştiind bine că-n ultimul timp instituţiile de credit n-au irosit niciun prilej de a obţine avantaje, să sperăm ca introducerea acestor obligaţii nu va determina un val de majorări ale comisioanelor bancare, sub pretexul că noile îndatoriri legale pricinuiesc cheltuieli suplimentare, care trebuie acoperite cumva.

Şi cum altfel să fie compensate cheltuielile băncilor şi, mai mult, să le crească profiturile în pofida recesiunii, decât pe seama noastră, a mulţimii celor care, de voie de nevoie, utilizăm serviciile lor?!