Personalul din sectorul bugetar va primi dobânda legală la plata eșalonată a drepturilor salariale


salÎn ultimii ani șirul proceselor colective prin care personalul bugetar a dat în judecată statul român pentru a primi majorări salariale, a fost consistent. Având legea de partea lor, bugetarii au obținut hotărâri judecătorești prin care li se acordau măriri salariale. Bucuria a fost de scurtă durată, pentru că au constatat că au câștigat banii doar pe hârtie, deoarece statul român nu-și putea onora obligația de plată imediat.

Legiuitorul român a venit în ajutorul statului sufocat de miile de titluri executorii prin care bugetarii solicitau să li se achite deîndată banii cuveniți și câștigați în instanță și a elaborat un program legislativ salvator. Astfel, s-a născut O.U.G. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea 230/2011.

Ce măsuri salvatoare pentru stat a adus programul legislativ al OUG 71/2009?

La momentul apariției OUG 71/2009, în 18 iunie 2009, legiuitorul prevăzuse ca până la 31 decembrie 2012 bugetarii să-și recupereze drepturile salariale astfel: în 2010 primeau 34% din valoarea titlului executoriu, iar în 2011 și 2012 câte 33%.

Cu titlu de știri juridice, după modificările suferite în timp de OUG 71/2009, s-a dispus ca toți bugetarii care au obținut o hotărâre judecătorească ce are ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială și au obținut titlul executoriu până la 31 decembrie 2011, să primească banii în mod eșalonat. În 2012 se va achita 5% din valoarea titlului executoriu, în 2013 10%, în 2014 și 2015 vor primi câte 25% iar în 2016 se va plăti restul de 35% din valoarea titlului executoriu.

Până în 2016 niciun bugetar nu va putea iniția executarea silită a statului, deoarece OUG 71/2009 a dispus că aceasta se suspendă de drept până atunci. Pentru a-i liniști pe bugetarii care au înțeles că au câștigat banii doar pe hârtie și va mai dura până când se vor putea bucura de ei, cu titlu de știri juridice s-a dispus ca sumele ce se vor achita să fie actualizate cu indicele prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistică.

Care a fost obiectul recursului în interesul legii cu care a fost sesizată ÎCCJ?

ÎCCJ a trebuit să facă lumină și să arate cum vor interpreta și aplica instanțele de judecată dispozițiile art. 1082 și 1088 din vechiul Cod Civil, respectiv ale art. 1531, alin. 1 și 2 și art. 1535 alin. 1 din NCC. Concret, trebuiau să stabilească dacă personalul bugetar care va primi banii în mod eșalonat e îndreptățit să solicite, pe lângă sumele obținute în instanță, și daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale.

Daunele-interese moratorii reprezintă despăgubiri în bani care se acordă pentru a acoperi prejudiciul creat creditorului (în cazul de față personalului bugetar) cauzat de executarea cu întârziere a obligației de plată din partea debitorului (statul).

Practica instanțelor din România era neunitară, conturându-se două opinii privind acordarea acestor daune-interese moratorii.

Potrivit primei opinii, personalul din sectorul bugetar poate primi daune-interese constând în dobânda legală pentru repararea prejudiciului cauzat de plata cu întârziere de către stat a sumelor ce li se cuvin fără a fi obligat să probeze existența vreunui prejudiciu. OUG 71/2009 a prevăzut doar acordarea unor termene de plată în favoarea statului și imposibilitatea personalului bugetar de a continua executarea silită.

Aceste instanțe au considerat că personalul bugetar poate primi cumulat atât dobânda legală, cât și actualizarea sumelor cu rata inflației (așa cum a dispus și OUG 71/2009) fără a se ajunge la o dublă reparare a prejudiciului creat, ci, astfel, s-ar asigura repararea integrală a prejudiciului.

Potrivit celei de a doua opinii, instanțele au considerat că prin OUG 71/2009 s-a instituit un termen de plată în mod eșalonat a banilor datorați bugetarilor și imposibilitatea acestora de a executa silit statul în tot acest timp, astfel încât dobânda penalizatoare (daunele-interese moratorii) nu pot fi cerute. Practic, aceste instanțe au considerat că bugetarilor nu li crează niciun prejudiciu prin eșalonarea plăților, deoarece conform OUG 71/2009 este o întârziere rezonabilă.

Tot adepții acestei păreri au considerat că, potrivit OUG 71/2009, prejudiciul suferit de bugetari prin întârzierea plăților este reparat prin actualizarea sumelor cu indicele prețurilor de consum, astfel încât este exclus să li se acorde și daune-interese, adică să fie despăgubiți de două ori.

Ce a decis ÎCCJ?

Cu titlu de știri juridice, ÎCCJ a hotărât prin Decizia 2/2014 publicată în “Monitorul Oficial” nr. 411 din 3 iunie 2014 faptul că personalul din sectorul bugetar care are de recuperat bani de la stat în baza unor titluri executorii are dreptul de a primi primi atât despăgubiri sub forma daunelor-interese moratorii pentru acoperirea prejudiciului cauzat de plata eșalonată a sumelor datorate de stat, cât și actualizarea sumelor de bani cu indicele prețurilor de consum.

Rațiunea pentru care s-a hotărât astfel a fost aceea că personalului din sectorul bugetar trebuie să i se repare integral prejudiciul cauzat de întârzierea plăților, iar cumularea daunelor cu actualizarea sumelor duce la menținerea valorii obligației monetare la data efectuării plății. Acestea au caracterul de a compensa câștigul pe care l-ar fi obținut cel în cauză dacă ar fi primit toți banii odată și i-ar fi investit.

În mod corect, ÎCCJ a punctat faptul că OUG 71/2009 suspendă doar executarea silită a banilor acordați prin titlul executoriu, dar dobânda continuă să curgă în tot acest timp și este datorată de stat, chiar dacă personalul bugetar nu face dovada unui prejudiciu cauzat de întârziere.

Din pricina executării eșalonate a obligației de plată, personalul bugetar suferă un prejudiciu, lucru recunoscut implicit și de legiuitor, care, în OUG 71/2009, prin instituirea obligației de actualizare a sumelor cu indicele prețurilor de consum, dorește să acorde o reparație parțială.  Acesteia i se adaugă acordarea daunelor-interese moratorii.

Mai bogați doar pe hârtie!

Partea bună este că bugetarii vor primi mai mulți bani, partea mai puțin bună este că deocamdată totul este pe hârtie și va mai curge ceva apă pe Dunăre până când banii vor ajunge în buzunarele lor.

Așa că puteți visa, cu ochii deschiși, ce veți face cu banii promiși de stat. Însă, atenţie: „totul se plătește azi, inclusiv iluziile”. (Octavian Paler)

Fără să vă iluzionați prea tare, urmați exemplul lui Octavian Paler: „eu am reușit să am, azi, numai îndoieli și să nu mai ridic ochii spre cer decât ca să știu când trebuie să iau umbrela.”