11 septembrie 2014 – Termenul – limită pentru atestarea produselor tradiționale


LC-Olesea
După cinci luni de la intrarea în vigoare a noii legislații din domeniul produselor tradiționale, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a anunțat că au fost atestate doar 30 de produse înregistrate la minister, iar termenul – limită pentru reatestare este 11 septembrie 2014. Produsele atestate sunt: produse de panificație, pâine și produse de patiserie, în număr de 9, produse din carne — 9, produse din lapte — 5, băuturi — 5, legume și fructe — 1 și pește — 1.

Viorel Morărescu, directorul general în Ministerul Agriculturii, a precizat că în prezent este destul de dificil de a obține atestatul de produs tradițional din cauza condițiilor drastice și a criteriilor variate introduse de noua legislație, dar aceasta a jucat un rol destul de important vizavi de calitatea produsului, protecția și interesul consumatorului.

Potrivit noii legislații, pentru atestarea unui produs tradițional este nevoie ca acesta să întrunescă următoarele cerințe:
produsul trebuie să fie fabricat pe teritoriul României,
– produsul nu trebuie să aibă în compoziția sa aditivi alimentari,
– materia primă trebuie să fie locală,
– procesul tehnologic și modul de procesare al produselor trebuie să aibă o caracteristică tradițională, iar rețeta trebuie să fie transmisă de generații.

În vederea delimitării produsului tradițional de cel industrial MADR a limitat cantitatea de producție: 150 de kilograme pe produs pe zi pentru produsele tradiționale, mai puțin pâine, 400 de kilograme sau litri pe zi dacă are mai multe produse atestate, pentru pâine – 300 kg pentru produs pe zi și 800 kg pentru mai multe produse pe zi.

Morărescu a declarat că cauza pentru care atestarea produselor tradiționale decurge lent este că mulți producători nu au o abilitate prea mare pentru scrierea unui caiet de sarcini în vederea atestării produselor, chiar dacă sunt buni în ceea ce fac, iată de ce specialiștii MADR au decis să-i ajute la întocmirea documentației.

În perioada apropiată, reprezentanții MADR intenționează să organizeze o dată pe lună, în curtea ministerului, târguri de profil dedicate unei anumite regiuni din România în care să fie promovate nu numai gastronomia ci și tradiția regiunii respective, la care vor fi invitați și producătorii din țările vecine ca Moldova și Bulgaria.